Συντήρηση ελαστικών - Μέρος 1
Έλεγχος του πέλματος του ελαστικου
Ελέγχετε τακτικά το πέλμα των ελαστικών σας για να αντιληφθείτε εάν ένα ελαστικό χρειάζεται αντικατάσταση. Τα ελαστικά όλων των επιβατικών αυτοκινήτων, ελαφρών φορτηγών και μεσαίων επαγγελματικών οχημάτων διαθέτουν ράβδους ένδειξης της φθοράς του πέλματος ενσωματωμένες στο ίδιο το πέλμα κατά την κατασκευή. Αυτές οι ράβδοι βρίσκονται στον πυθμένα των αυλακώσεων του πέλματος σε διάφορα σημεία της περιφέρειας του ελαστικού. Όταν το ελαστικό έχει φθαρεί σε βαθμό που οι ράβδοι να γίνουν ορατές φτάνοντας στο ίδιο ύψος με τις γειτονικές πλευρές του πέλματος, είναι ώρα να αντικαταστήσετε το ελαστικό σας. Αν το πέλμα έχει φθαρεί μόνο σε ένα ή δύο σημεία, αυτό μπορεί να σημαίνει λανθασμένο φούσκωμα του ελαστικού. Ακολουθεί μια περιγραφή ορισμένων από τα πιο συχνά μοτίβα ανομοιόμορφης φθοράς των ελαστικών και των προβλημάτων που τα δημιουργούν:
Κοιλώσεις ή μονόπλευρη φθορά στο πέλμα: ΦΘΑΡΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Η κοίλωση (αποκαλείται επίσης μονόπλευρη ή κτενοειδής φθορά) είναι πιο συχνή στα μπροστινά ελαστικά, αν και μπορεί να προκύψει κοίλωση και στα πίσω ελαστικά σας. Αυτό μπορεί να είναι σημάδι λανθασμένης ζυγοστάθμισης ή φθοράς στις αναρτήσεις ή στο σύστημα διεύθυνσης του αυτοκινήτου σας.
Πριονωτά άκρα: ΕΣΦΑΛΜΕΝΗ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΣΗ
Μήπως τα άκρα του πέλματος έχουν πριονωτή ή αποτμημένη όψη; Αυτό προκαλείται από την ακανόνιστη τριβή με το οδόστρωμα. Η λύση είναι η διόρθωση της σύγκλισης / απόκλισης των τροχών. Το σωστό βάθος (πάχος) του πέλματος είναι σημαντικό για τη σωστή απόδοση των ελαστικών. Αν παρατηρήσετε απώλεια ή μεταβολή της πρόσφυσης στο υγρό, μπορεί το πέλμα που έχει απομείνει στα ελαστικά σας να μην επαρκεί. Όταν το βάθος του πέλματος φτάνει στο 1/16ο της ίντσας, το ελαστικό θα πρέπει να αντικαθιστάται.
Φθορά στο κέντρο: ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ ΦΟΥΣΚΩΜΑ
Όταν ένα ελαστικό έχει φουσκωθεί με υπερβολικά μεγάλη πίεση, το κέντρο του πέλματος σηκώνει το μεγαλύτερο φορτίο και φθείρεται γρηγορότερα απ' ότι τα εξωτερικά άκρα. Η ανομοιόμορφη φθορά μειώνει τη διάρκεια ζωής των ελαστικών. Ελέγχετε τακτικά αν τα ελαστικά σας είναι φουσκωμένα σωστά. Η ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών μπορεί επίσης να οφείλεται σε εσφαλμένη ευθυγράμμιση ή σε μηχανικά προβλήματα.
Φθορά στα δύο άκρα: ΕΛΛΙΠΕΣ ΦΟΥΣΚΩΜΑ
Αν το ελαστικό σας έχει αυτή την όψη, μπορεί να είναι φουσκωμένο με πίεση μικρότερη από τη συνιστώμενη. Το ελλιπές φούσκωμα μειώνει της διάρκεια ζωής του πέλματος λόγω αυξημένης φθοράς στα εξωτερικά άκρα (ώμοι) του ελαστικού. Αυτό επίσης προκαλεί υπερβολική έκλυση θερμότητας, η οποία μειώνει την αντοχή του ελαστικού. Τέλος, επηρεάζει την οικονομία καυσίμου λόγω αυξημένης αντίστασης κύλισης (τα μαλακά ελαστικά κάνουν το όχημά σας να καταβάλλει μεγαλύτερη προσπάθεια). Η ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών μπορεί επίσης να οφείλεται σε εσφαλμένη ευθυγράμμιση ή σε μηχανικά προβλήματα.
Ζυγοστάθμιση ελαστικών
Τα αζυγοστάθμιστα ελαστικά προκαλούν κραδασμούς, που μπορεί να προκαλέσουν κόπωση στον οδηγό και πρόωρη, ακανόνιστη ελαστικών, αλλά και άσκοπη φθορά στην ανάρτηση του οχήματος σας. Τα ελαστικά σας χρειάζονται ζυγοστάθμιση κάθε φορά που τοποθετούνται στους τροχούς για πρώτη φορά ή εάν γίνει επανατοποθέτησή τους μετά την επισκευή. Η ζυγοστάθμιση των ελαστικών πρέπει να ελέγχεται με τις πρώτες ενδείξεις κραδασμών ή "κοσκινίσματος".
Πίεση ελαστικού
Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών σας τουλάχιστον μία φορά το μήνα με πιεσόμετρο ελαστικών ακριβείας. Η ελλιπής ή η υπερβολική πίεση μπορεί να επιφέρουν αντικανονική, υπερβολική φθορά, η οποία με τη σειρά της να προκαλέσει υπερθέρμανση του ελαστικού, υπερβολική κατανάλωση καυσίμου ή και καταστάσεις όπως σκάσιμο του ελαστικού. Φροντίστε να ελέγχετε την πίεση όταν τα ελαστικά σας είναι κρύα, και δεν έχουν χρησιμοποιηθεί πρόσφατα. Εάν κινηθεί το αυτοκίνητο έστω και για 1-2 χιλιόμετρα, η πίεση των ελαστικών του θα αυξηθεί και κατά συνέπεια η ένδειξη δε θα είναι ακριβής. Η συνεχής απώλεια πίεσης είναι ένδειξη πιθανού προβλήματος του ελαστικού ή της συναρμολόγησης του τροχού. Αποταθείτε αμέσως σε εξειδικευμένο βουλκανιζατέρ εάν αντιμετωπίσετε τέτοια κατάσταση.